شکستن شیشه سکوریت

شکستن شیشه سکوریت


شیشه‌های سکوریت یا به اصطلاح شیشه‌های نشکن در بین مردم طرفداران بسیاری دارد. در واقع علت این نام گذاری به دلیل مقاومت بالای این شیشه در برابر ضربه نسبت به شیشه‌های معمولی می‌باشد. اما گاهی شاهد شکستن شیشه سکوریت هستیم در واقع تمامی شیشه‌ها در اثر ضربه‌ای می‌شکنند اما درجه مقاومت آن‌ها متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین امتیازات شیشه‌های سکوریت، مقاومت و استحکام ویژه این شیشه‌ها در برابر ضربات و فشارهای وارد شده بر آن‌ها است. اما باید گفت این شیشه‌ها نیز با وجود مقاومت گفته شده، تحت شرایط خاصی امکان شکستن دارند.

مقایسه شکستن شیشه معمولی و شیشه سکوریت

زمانی که نام شیشه آورده می‌شود از آن به عنوان جسم شکستنی یاد می‌شود به صورتی که این ویژگی در شیشه‌های سکوریت نیز وجود دارد. تفاوتی که در شکستن شیشه‌های سکوریت با نوع معمولی آن وجود دارد در این است که شیشه‌های سکوریت به دلیل چسبندگی بالای لایه‌های آن و نحوه تولید از استحکام بالایی برخوردار است که اولا به راحتی و با ضربه‌های معمولی نمی‌شکند، ثانیا هنگام شکسته شدن به قطعات ریز و غیر برنده تقسیم شده که تا حد زیادی خطر آسیب رسانی به افراد را کاهش می‌دهد.

به طور کلی شیشه‌های معمولی زمانی که در برابر فشار و ضربه ناگهانی قرار بگیرند به راحتی می‌شکنند و به قطعه‌های بزرگ تبدیل می‌شوند که بسیار خطرناک و برنده می‌باشند. در مقابل شیشه‌های سکوریت از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار ناگهانی برخوردارند و در صورت شکستن به قطعه‌های ریزی تبدیل شده و پودر می‌شوند. شکستن شیشه سکوریت خطر جانی ندارد و تنها خراش سطحی برای افراد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تعویض شیشه شکسته سکوریت

علت شکستن ناگهانی شیشه سکوریت
علت شکستن ناگهانی شیشه سکوریت

چگونگی شکستن شیشه سکوریت

معمولا لبه‌های شیشه‌های سکوریت را با فریم و یا یراق آلات مخصوص مهار کرده که در برابر ضربه مقاوم تر می‌شود و مستقیما مورد تهاجم قرار نگیرد. ضربه‌های محکم به مرکز شیشه نیز می‌تواند علت شکستن شیشه سکوریت باشد. شکستن شیشه سکوریت بیشتر در شیشه‌های سکوریت قابل استفاده برای حمام رخ می‌دهد، زیرا در این فضا به دلیل تغییر دمای هوا تنش ایجاد شده و مقاومت شیشه کم می‌شود.

درب‌های کشویی در صورتی که به طور صحیح باز و بسته نشوند، ممکن است علت شکستن شیشه سکوریت باشند. زیرا این درب‌ها بارها باز و بسته می‌شوند و اگر لبه انتهایی شیشه به دیوار بخورد ممکن است در اثر ضربه‌های پی در پی برای باز و بسته کردن درب کم کم لبه‌های شیشه سکوریت آسیب ببیند.

شکستن ناگهانی شیشه
شکستن ناگهانی شیشه

علت شکستن ناگهانی شیشه سکوریت

با توجه به توضیحاتی که در مورد شیشه سکوریت و مقاومت بالای آن داده شد، ممکن است علت شکستن ناگهانی شیشه سکوریت این شیشه‌ها کمی عجیب و دور از انتظار به نظر برسد. اما واقعیت این است که این ها نیز در شرایط خاصی امکان شکستن دارد. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

آسیب دیدن لبه‌های شیشه سکوریت

لبه‌های شیشه سکوریت از آسیب پذیر ترین بخش‌های آن می‌باشد. به گونه‌ای که در اثر برخورد ضربه‌های ناگهانی و شدید لبه‌ها شکسته شده سپس ترک در تمام سطح شیشه ایجاد می‌شود و در نهایت باعث شکسته شدن آن‌ها می‌شود.

در برخی موارد نصب شیشه به صورت نادرست موجب آسیب دیدن لبه شیشه سکوریت و در نهایت شکستگی آن می‌شود. به طور مثال در درب‌های کشویی اگر شیشه به طور کامل داخل ریل و سپر پلاستیکی خود قرار نگیرد ، ممکن است به راحتی آسیب دیده و بشکند، زیرا در این شرایط امکان برخورد لبه‌های شیشه با اشیاء اطراف وجود دارد.

علت شکستن ناگهانی شیشه
علت شکستن ناگهانی شیشه

سوراخ کاری و تراش کاری نادرست

برش و سوراخکاری‌های قبل از فرایند سکوریت کردن باید با دقت زیادی انجام شود. باید دقت شود که هنگامی که از دستگاه‌های برش برای ایجاد سوراخ استفاده می‌شود، هیچ گونه انحرافی صورت نگیرد که دو طرف سوراخ ایجاد شده درست به نقطه تلاقی یکدیگر برخورد کنند و همچنین سوراخ‌ها باید دارای سطحی صاف و بدون برجستگی باشند زیرا در غیر این صورت فشار وارد شده بر روی آن‌ها باعث آسیب می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه برش شیشه سکوریت

تنش های درونی شیشه سکوریت

وجود تکانه‌های حرارتی و تغییر دمای ناگهانی ممکن است موجب شکستن شیشه سکوریت شود. برای مثال امروزه یکی از مکان‌هایی که از این محصول به طور گسترده استفاده می‌شود در ساخت حمام‌های شیشه‌ای می‌باشد که گاهی تغییر دمای حمام می‌تواند موجب آسیب رسیدن به شیشه‌ی به کار رفته در آن شود. البته نا گفته نماند منظور از تغییرات دمایی، هر نوع تغییر دمایی نیست، بلکه تغییرات ناگهانی و بسیار شدید می‌باشد.

اگر برای باز کردن درب‌های شیشه ای از فشار زیاد در خلاف جهت و یا ضربه استفاده کنیم، این مسئله می‌تواند در قسمت‌های آسیب پذیر تر شیشه، مثل دستگیره و لولا موجب افزایش تنش‌های درونی و در نهایت شکستن شیشه شود. البته واضح است که منظور ما ضربه و فشار‌های بسیار شدید می‌باشد، زیرا شیشه سکوریت در مقابل ضربه و فشارهای بسیار شدید می‌باشد، از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

وجود ناخالصی در شیشه

مانند بسیاری از محصولات دیگر شیشه نیز ممکن است دارای ناخالصی باشد. معروفترین ناخالصی در شیشه، سوفلید نیکل می‌باشد. اندازه‌ی این ناخالصی بسیار کوچک می‌باشد به این ترتیب که با گذشت زمان اندازه‌ی آن بزرگتر شده و منجر به ایجاد تنش داخلی شده و در نهایت باعث شکستگی شیشه می‌شود.

شیشه سکوریت شکسته
شیشه سکوریت شکسته

روش شکستن شیشه سکوریت

نشکن بودن یکی از مزایای شیشه‌های سکوریت و سایر شیشه‌های نشکن است. اما گاهی در مواقع ضروری و اضطراری از جمله سیل، آتش سوزی و یا تصادف مجبور به شکستن شیشه می‌شویم که در این حالت خاصیت نشکن بودن شیشه ممکن است عملیات امداد را با خطر مواجه کند.

  • یکی دیگر از راه‌های شکستن شیشه سکوریت تغییر دمای شیشه با سرعت بالا است. یعنی شیشه را با سرعت بالا سرد و گرم می‌کنند که راهی مطمئن و سریع تر است.
  • از راه‌های شکستن این شیشه ها استفاده از اشیاء نوک تیزی است که فشار زیادی به شیشه وارد کند. در این حالت سعی کنید لبه‌های شیشه وارد کند. در این حالت سعی کنید لبه‌های شیشه را مورد اصابت قرار داده که آسیب پذیری بیشتری در برابر ضربه دارند.

برای مشاهده ویدئوهای شکستن این شیشه ها میتوانید به آپارات پنجره شهر مراجعه نمایید. برای اطلاعات بیشتر در مورد شیشه دوجداره با کارشناسان ما در تماس باشید.

امتیاز دهید

۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *