تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

تعمیر دستگیره پنجره دوجداره


دستگیره‌های پنجره های دوجداره از مهم ترین قطعات پنجره دوجداره می‌باشند. دستگیره‌ها در واقع عمل چفت شدن پنجره را انجام می‌دهند تا عایق صوتی و حرارتی به طور کامل انجام شود. دستگیره‌ی پنجره‌ی دوجداره در طول روز زیاد استفاده می‌شوند و ممکن است به دلیل استفاده نامناسب و یا پایین بودن کیفیت این دستگیره‌ها آسیب ببینند. در این صورت در اکثر مواقع به طوری آسیب می‌بینند که نیاز به تعویض دستگیره پنجره دوجداره می‌باشد. از آن‌جایی که تعمیر این دستگیره‌ها اصلا به صرفه و منطقی نیست معمولا دسته‌ها را تعویض می‌کنند.

نحوه تعویض دستگیره پنجره

دستگیره در انواع و طرح ها و همچنین رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند که اکثرا رویه آن از جنس خود پروفیل می‌باشد و به دلیل کار شدن فلزی با آلیاژ مقاوم درون آن دارای مقاومت قابل قبولی می‌باشد. که جهت تعویض دستگیره پنجره دوجداره حتما لازم است تا سیستم قفل نیز از لنگه خارج شود. در سازوکار حرکتی درب و پنجره، وجود دستگیره یک لازمه حیاتی است، زیرا در صورت از کار افتادن نمی توان عمل قفل یا چفت کردن لنگه در پروفیل فریم را انجام داد که در مقابل عایق صوتی و حرارتی پنجره‌ دوجداره یو پی وی سی و آلومینیوم دچار اختلال شدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت انواع دستگیره پنجره دوجداره

برای تعویض دستگیره پنجره دوجداره، ابتدا دستگیره را در زاویه ۹۰ درجه (عمل باز شدن پنجره) قرار می‌دهیم. سپس کاور (در تصویر با رنگ سبز نشان داده ایم) کمی به سمت خود می‌کشیم و در جهت چپ یا راست می‌چرخانیم. با این عمل کاور کنار رفته و پیچ هایی که دستگیره رابه پروفیل پنجره متصل کرده است را مشاهده می‌کنیم. با استفاده از چهارسو یا پیچ گوشتی پیچ ها را باز می‌کنیم و پیچ ها را کاملا بیرون می‌آوریم.

دستگیره را نیز با کمی فشار به سمت خود می‌کشیم. کاور دستگیره جدید را جا به جا کرده و اهرم دستگیره را در زاویه ۹۰ درجه قرار می‌دهیم. سپس دستگیره را در سوراخ مربوط به آن جایگذاری کرده و پیچ ها را می‌بندیم.

دستگیره پنجره دوجداره
دستگیره پنجره دوجداره

نکاتی که هنگام تعویض دستگیره باید رعایت کنید

  • این دستگیره‌ها دارای مقاومت بالایی می‌باشند و به راحتی خراب نمی‌شوند.
  • جنس سفارشی برای دستگیره و قفل باید درجه یک و ساخت شرکت‌های معتبر باشد.
  • جهت تعویض لازم است از یک متخصص کمک بگیرید چون ممکن است رگلاژ پنجره به هم بخورد.
  • ابزار فنی مانند: آچار الن، دلر، پیچ بند شارژی، چکش و همچنین انبردست و انواع پیچ گوشتی در هنگام تعمیرات موردنیاز است.
تعمیر دستگیره پنجره دوجداره
تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

مراحل بستن دستگیره پنجره دوجداره

در تصویر زیر نحوه چرخش کاور پنجره را مشاهده می‌کنید. با چرخاندن کاور سوراخ های پیچ مشاهده شده و شما می‌توانید آنرا پیچ کنید. در قسمت زیرین دستگیره و در داخل پروفیل اسپانیولت قرار دارد که اهرم دستگیره به داخل آن فرو رفته و عمل باز و بست کردن پنجره بازشو را انجام می‌دهد.

تعویض دستگیره پنجره دوجداره
تعویض دستگیره پنجره دوجداره

تعویض قفل دستگیره پنجره دوجداره قفل دار upvc

قفل پنجره‌های دوجداره در صورتی که به درستی استفاده شوند دارای عمر طولانی می‌باشند و امکان از کار افتادن شان بسیار محدود است اما اگر این اتفاق افتاد حتما باید با تعمیرکار درب و پنجره های دوجداره تماس بگیرید. معمولا قفل پنجره upvc بعد از خرابی باید تعویض شوند و قفل جدید جایگزین آن شود و در مواردی ممکن است که مشکل از توپی یراق به کار رفته باشد که کامل در داخل زاماک قرار نمی‌گیرد و با جا‌به‌جایی زاماک و یا اضافه کردن و یا تعویض قفل پنجره upvc دارد.

در حالت کلی و نگاه عام، تعویض قفل پنجره upvc کار راحت و عادی است و افراد خود شروع به این عمل می‌کنند و در اصطلاح دست به آچار می‌شوند اما آسیبی که می‌توانید در حداقل ممکن وارد کنید به خارج شدن رگلاژ درب و پنجره دوجداره منجر می‌شود که هزینه اضافی را تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: قیمت پنجره های دوجداره

چرا تاکید ما این است که تعویض یا تعمیر قفل پنجره های دوجداره یک کار کاملا فنی است، زیرا اسپانیولت از بالا تا پایین بخش طولی لبه‌ی لنگه را در برگرفته است و اگر شما پیچ‌های قفل و دستگیره را باز کنید در واقع اسپانیولت را جا‌به‌جا کرده‌اید که این کار تنظیم توپی و زاماک را نیز به هم می‌ریزد و حتی در مواردی مشاهده شده است که زیر شیشه ها نیز دچار جا‌به‌جایی شده‌اند.

تعمیر دستگیره پنجره دوجداره
تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

دلایل خرابی قفل پنجره دوجداره

  • هرز شدن دستگیره پنجره دوجداره
  • استاندارد نبودن قفل که در مدت محدودی از کار می‌افتد.
  • نداشتن دانش فنی و اقدام به تعمیر قفل درب دوجداره با پنجره upvc
  • عوامل انسانی نظیر فشار مضاعف به قفل و دستگیره، آویزون شدن، عدم رعایت اصول باز و بست
  • خارج شدن از رگلاژ درب و پنجره دوجداره و عدم تنظیم به موقع و فشار لنگه به فریم و در نتیجه از کار افتادگی قفل upvc

شرکت پنجره شهر تولید کننده انواع درب و پنجره دوجداره، اسکای لایت ، سقف متحرک استخر و … می باشد. جهت سفارش محصولات و یا مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید. مشاهده نمونه کارهای انجام شده در آپارات پنجره شهر

۵/۵ - (۱ امتیاز)

۹ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *