شیشه ضد حرارت چیست؟

شیشه‌های معمولی در برابر حرارت زیاد دچار شکستگی خواهند شد و در برخی از پروژه‌ها که نیاز به استفاده از انواع شیشه است اما حرارت زیادی نیز وجود دارد، نمی‌توان از شیشه‌های خام و ساده استفاده کرد از همین جهت شیشه ضد حرارت عملکرد متفاوتی نسبت به شیشه‌های معمولی دارند به صورتی که شیشه‌های استاندارد تا دمای ۱۲ درجه سانتی گراد مقاوم هستند و شیشه سکوریت تا دمای ۲۶۰ درجه مقاومت دارند و شیشه ضدحریق تا دمای ۸۹۰ درجه مقاومت دارند و به راحتی شکسته نمی‌شوند. در این مقاله به موضوع شیشه ضد حرارت چیست می پردازیم.

توجه داشته باشید که شیشه‌های ساده به دلیل اینکه به اصطلاح آب شیشه گرفته نشده در برابر حرارت دچار مشکل می‌شود. اما شیشه سکوریت به دلیل اینکه وارد کوره‌های مخصوصی شده مقاومت شیشه نیز در برابر ضربه و هم در برابر حرارت بسیار بیشتر خواهد شد.

تاریخچه

شیشه ضد حرارت برای اولین بار در کشور آلمان توسط پژوهشگران اختراع شد و قبل از آن در پروژه‌هایی که حرارت زیادی در محیط مورد نظر وجود داشت به طور کلی از شیشه استفاده نمی‌شد اما با رو بکار آمدن شیشه‌های سکوریت به نوعی هم زیبایی و شفافیت شیشه کاربرد دارد و هم اینکه شیشه به راحتی در برابر دمای بالا دچار شکستگی نمی‌شود.

شیشه ضد حرارت چیست؟

انواع شیشه مقاوم در برابر حرارت

ایمنی یکی از مهم ترین موضوع مورد بحث در صنعت ساختمان می‌باشد. مقاومت شیشه در برابر حرارت علاوه بر ساختمان‌ها، برج‌ها، مراکز تفریحی و … در پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از شیشه مقاوم به حرارت در مشعل‌های موجود در کارخانه‌های پتروشیمی استفاده می‌گردد.

شیشه مقاوم در برابر حرارت تقریبا در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد شروع به ذوب شدن می‌کند که حدودا ۳۰۰ درجه سانتی گراد بیشتر از سایر شیشه‌ها تحمل حرارت دارد. مقاومت شیشه در برابر حرارت می‌تواند جلوی بسیاری خطرات ناشی از آتش سوزی را بگیرد و باعث افزایش ایمنی محیطی می‌شود. که از آن در بسیاری از صنایع استفاده می‌گردد.

شیشه ضد حرارت شومینه

شیشه های ضد حرارت اکثرا به عنوان شیشه شومینه استفاده می‌شود و با توجه به طرح شومینه، شیشه سکوریت مطابق با آن تولید خواهد شد به طوری که ابتدا شیشه خام و ساده را در طرح مورد نظر برش داده سپس آن را وارد کوره‌های مخصوص شیشه ضدحریق می‌کنیم و معمولا پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شیشه از کوره خارج خواهد شد.

شیشه ضد حرارت چیست؟

شیشه ضد حرارت آزمایشگاهی

شیشه ضد حرارت آزمایشگاهی نیز با توجه به استفاده از ترکیبات شیمیایی که احتمال وقوع آتش سوزی و ایجاد حرارت زیاد در اثر ترکیب مواد وجود دارد، شیشه ضدحریق سکوریت کاربرد فراوانی دارد و برای انجام پروژه‌ها نیاز به شیشه‌هایی است که در اثر حرارت زیاد دچار شکستگی نشود.

شیشه ضد حرارت دوجداره

نوعی از شیشه‌ دوجداره می باشد که از دو شیشه سکوریت شده تشکیل شده است و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد شیشه دوجداره ضد حرارت نام دارد. این نوع شیشه‌ها، در ساختمان‌های اداری بکار می‌رود.

شیشه ضد حرارت لمینت

شیشه‌ لمینت ضد حرارت از دو شیشه سکوریت با ابعاد یکسان تشکیل شده است که توسط یک لایه pvb به یکدیگر چسبیده می‌شود، ذرات این نوع شیشه‌ها در صورت شکستن نیز از هم جدا نخواهد شد.

مزایای استفاده از شیشه مقاوم در برابر حرارت

شیشه ضدحرارت نقش بسزایی در جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر آتش ایفا می‌کند. مثلا در یک فضای بسته مانند اتاق برای گسترش آتش به حجم زیادی اکسیژن نیاز است. و اگر پنجره‌ها از نوع معمولی باشند با کمی افزایش حرارت ذوب یا شکسته می‌شود و با رسیدن اکسیژن، آتش جان تازه‌ای گرفته و سرعت پیشروی بیشتری می‌گیرد. ولی اگر از شیشه ضد حرارت در پنجره‌ها به کار برده می شد این آتش با سرعت کمتری به پیشرفت ادامه می‌دهد.

ویژگی شیشه ضدحریق

از ویژگی‌های بارز شیشه ضد حریق می‌توان به زمان زیاد تحمل حرارت ۱۰۰۰ درجه و عایق بودن در برابر حرارت، سرما و صوت نیز اشاره کرد و همین خصوصیات باعث صرفه جویی در مصرف هر چه بیشتر انرژی می‌شود که امروزه به یکی از اساسی ترین موضوعات تبدیل شده است. این شیشه بر اساس تعداد لایه‌های به کار برده شده می‌تواند زمان بیشتری برای ذوب شدن یا شکستن را تحمل کند، از همین رو باعث ایمنی بیشتری می‌شود تا آتش به مکان‌های دیگر ساختمان سرایت نکند و زمان بیشتری برای تخلیه ساختمان می‌خرد.

امتیاز دهید

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *